Sunday, October 31, 2010

~Trend Diet tak makan nasi~

Post hari ini di ambil dari blog Jom MAsak..

MAri sama2x fahamkan..

Trend diet tak makan nasi.. <--- Klik sini untuk ke LInk

Nowadays ramai yang nak slim, diet, dengan tak makan nasi. Macam-macam feedbacks yang kita dengar, such as berjaya kuruskan badan hanya dalam masa beberapa bulan, then ada yang kata bila dah mula makan nasi balik, badan terus naik mendadak.

Tak kira if the method works or not, but is it really safe that way?

Mengamalkan tak makan nasi sebenarnya mengamalkan diet tak seimbang. Nasi kan sumber karbohidrat. Usually, seseorang tu berhenti makan nasi, tapi masih makan makanan lain yang tak berkhasiat dan mengandungi lemak tinggi. Tanpa disedari mereka sebenarnya memasukkan kalori dengan jumlah yang banyak, dan berpotensi menaikkan berat badan pula.

Sepatutnya, kita tak perlu mengelak makan nasi, just kurangkan portion saja. Ramai yang mengelak makan nasi tengahari dan ambil lauk-lauk sahaja. Sebenarnya cara ni salah, sebab tubuh kita akan makin cepat lapar kerana tak ada kandungan karbohidrat. Pada waktu siang kan badan kita paling kuat bekerja dan perlukan tenaga.

Kalau tak mahu makan nasi sekalipun, gantikan dengan sumber karbohidrat lain seperti roti, pasta, kentang, atau jagung. Atau ganti nasi putih dengan brown rice!


 


Rujukan:
http://www.hotfrog.co.id/Companies/Threestar-E-Voucher/Tidak-Makan-Nasi-Sehatkah-Diet-84369
http://www.sabah.org.my/bm/nasihat/artikel_kesihatan/baikburuk_diet.asp

No comments:

Post a Comment