Thursday, October 14, 2010

Entry 2nd~ Perkiraan tempoh masa

Ini adalah entry kedua bagi blog ini..

Hari ini aku akan mengira tempoh masa sesuai untuk berdiet..

Kira dalam masa inilah aku kena turunkan berat badan..

Kerana jelas kata doktor jika kita mengambil produk menurunkan berat badan akan membawa kesan sampingan kepada kita. memang ia berhasil dan dalam tempoh yang singkat akan berjaya. tetapi tempoh masa panjang adalah tidak. Buah pinggang kita tidak mampu untuk bekerja lebih masa. mula-mula mmg ok tp bila dah lama boleh merosakkan buah pinggang..

Berbalik kepada perkiraan..

BMI kini 97.5/(1.7x1.7) = 33.7

BMI Ideal Max = 25
BMI Ideal Min = 20

Untuk aku mendapatkan BMI Ideal Max aku memerlukan berat sebanyak :

X/(1.7x1.7) = 25
X = 72.3 kg

Untuk aku mendapatkan BMI Ideal Min pula :

X/(1.7x1.7) = 20
X = 57.8

Aku memilih untuk BMI Ideal Max ( hahaha.. gilak mau 57.8 kg saja tinggal.. sik mauk kamek gitu.. sik kacak) hahaha

Tempoh yang perlu aku ambil adalah:

Berat kini - Berat BMI Ideal Max = 97.5 - 72.5 = 25 kg

Target seminggu 500gram harus diturunkan..

JAdi 25000 / 500 = 50minggu

50 minggu = 12.5 bulan = 1 tahun 5 bulan

Jadi hasil yang seharusnya aku dapat adalah selepas 1 tahun dan 5 bulan..

Lambatnyaaaa....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bagi aku tak pe lambat.. dari aku tak buat terus.. ehhee.. ok daaaaa...



No comments:

Post a Comment